Followers

Monday, November 2, 2009

Disable and Remove Windows Genuine Advantage Notifications Nag Screen

Mungkin masih ramai yang mengalami masalah dengan Genuine window. Ramai juga rakan2 saya yang bertanyakan bagaimana untuk menyelesaikan masalah berkenaan dengan genuine windows. Setelah saya bertapa selama lebih kurang 1 hari dengan pakcik Google dan bersama rakan saya En.Nurubaha Salleh, En.Sukri Mamat yang hebat dalam menyelesaikan masalah berkaitan virus dan "repairing" PC, saya berbesar hati ingin berkongsi dengan rakan2 semua bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Erm..mungkin ramai yang dah pakar dengan masalah ini dan mungkin juga ada yang mengatakan perkara sebegini dah out of date, namun saya pasti ramai juga yang memerlukan maklumat sebegini. Daripada apa yang saya perhatikan, kebanyakan masalah banyak artikel bagi menyelesaikan masalah di "post" kan dalam bahasa Inggeris. Dan org seperti saya yang lemah dalam bahasa inggeris ini byk terlepas daripada ilmu2 yang diberikan akibat daripada batasan tersebut.


Jadi hari ini saya cuba tampil untuk memberi panduan kepada rakan2 supaya saya dapat berkongsi ilmu pengetahuan ini. Memang benar, ramai yang menganggap semua ini sudah lapuk dan sudah tidak memerlukan tapi bagi saya ramai lagi ingin masih tahu bagaimana untuk menghilangkan notification genuine ini secara manual.

Ini adalah lebih praktikal berbanding menggunakan tools yang ada kerana tools kadangkala tidak dapat digunakan sekiranya terdapat virus atau di block oleh window itu sendiri.

Berikut adalah cara2 untuk menghilangkan notification genuine. Adalah diingatkan bahawa langkah berikut harus dilaksanakan didalam keadaan windows safe mode.


Restart Windows XP in Safe Mode.
Lauch Windows Task Manager.
End wgatray.exe process in Task Manager.
Delete WgaTray.exe from c:\Windows\System32.
Delete WgaTray.exe from c:\Windows\System32\dllcache.
Lauch RegEdit.
Browse to the following location:HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Notify
Delete the folder ‘WgaLogon’ and all its contents
Reboot Windows XP.

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...