Followers

Sunday, June 27, 2010

The Magic Of Arabic Holy Quran

Hari ini tgh aku belek² email aku tetiba aku jupe lak email ni tok berkongsi dengan korang semua. Apa² pon klu korang berminat untuk baca korang baca la ek...nanti aku masuk kan cerita pasal skulah aku plak nanti..aktiviti aku untuk dikongsi bersama...
salam

may the blessings of Allah be upon you this season.
Could you kindly
Check this out,

Very interesting findings of Dr. Tariq Al Swaidan might grasp your attention:
Dr.Tariq Al Swaidan discovered some verses in the Holy Qur'an That mention one thing is equal to another, i..e. men are equal to women. Although this makes sense grammatically, the astonishing fact is that the number of times the word man appears in the Holy Qur'an is 24 and number of times the word woman appears is also 24, therefore not only is this phrase correct in the grammatical sense but also true mathematically, i..e. 24 = 24.
Upon further analysis of various verses, he discovered that this is consistent throughout the whole Holy Qur'an where it says one thing is like another.
See below for astonishing result of the words mentioned number of times in Arabic Holy Qur'an
Dunia (one name for life) 115.
Aakhirat (one name for the life after this world) 115
Malaika (Angels) 88 . Shayteen (Satan) 88
Life 145 ...... Death 145
Benefit 50 . Corrupt 50
People 50 .. Messengers 50
Eblees (king of devils) 11 . Seek refuge from Eblees 11
Museebah (calamity) 75 . Thanks ! 75
Spending (Sadaqah) 73 . Satisfaction 73
People who are mislead 17 .Dead people 17
Muslimeen 41 .Jihad 41
Gold 8 .Easy life 8
Magic 60 .Fitnah (dissuasion, misleading) ! 60
Zakat (Taxes Muslims pay to the poor) 32 ....
Barakah (Increasing or blessings of wealth) 32
Mind 49 . Noor 49
Tongue 25 .Sermon 25
Desite 8 .Fear 8
Speaking publicly 18 . Publicising 18
Hardship 114 .... Patience 114
Muhammed 4 .S Sharee'ah ( Muhammed's teachings) 4
Man 24. Woman 24
And amazingly enough have a look how many times the following words appear:
Salat 5, Month 12 , Day 365,
Sea 32, Land 13
Sea + land = 32+ 13= 45
Sea = 32/45*100=71.11111111%
Land = 13/45*100 = 28.88888889%
Sea + land 100.00%
Modern science has only recently proven that the water covers 71.111% of the earth, while the land covers 28.889%.
Is this a coincidence?
Question is that Who taught Prophet Muhammed (PBUH) all this?
Reply automatically comes in mind that ALMIGHTY ALLAH taught him.
This as the Holy Qur'an also tells us this.
please pass this on to all your friends
Aayah 87 of Suraa (Chapter) Al-Anbia
para 17:
LA ILAHA ILA ANTA
SUBHANAKA INI KUNTU MINA ZALIMEEN.
During the next 60 seconds,
stop whatever you are doing,
and take this opportunity.
(Literally, it is only 1 minute).
All you have to do is
The following:
PLEASE SEND THIS TO ALL THE PEOPLE YOU KNOW.
Thank you,

Sunday, June 20, 2010

Mentor 4....

Aku malas nak komen lebih2 pasal mentor 4 ni, tetapi apa yang menarik minat aku ari ni adalah lagu yang dibawa oleh Mohd dan Ziana Zain. Dia telah mengimbau kembali cerita-cerita lama yang aku minat. Maria Mariana, aku minat gila kat awie time tu. Apa-apa pon ni lirik lagu maria mariana..korang nak layan layan la ek.. Apa2 komen korang tingai jerk kat situ aku terima jerk suma komen korang. Adios....

Kejujuran hati mu oh... Maria
Melambangkan agungnya seorang wanita
Mencurah kasih
Menabur sayang
Tiada meniti batasan

Di sebalik naluri Mariana
Yang memendam cemburu dan curiga
Walaupun kasih amat mendalam
Hatinya masih jua resah

Maria oh Mariana
Kekalutan masih jua melanda
Walaupun jiwa masih serupa
Di manakah nanti penghujungnya

Maria oh Mariana
Jalinan kasih dua jiwa
Bila gelora ribut kan reda
Bersama tabah menghadapinya

Di suatu hari
Jalanan hidup ini
Akan haluannya sendiri
Di situ nanti kan abadi
Cinta kekal untuk selamanya

Tuesday, June 8, 2010

Maju

"Ayah, Din nak tukar sekolah lain." kata si anak kepada bapanya.
"Kenapa?"Tanya ayah. "Sebab cikgu kat sekolah tu semuanya bodoh!" balas Din.
"Apa sebab kamu cakap begitu?"Tanya ayah.
"Tengoklah, dah 5 tahun Din sekolah kat situ tapi buku rekod Din asyik merah,merah,merah. Takde kemajuan lansung!" Jawab Din dgn selamba.

Friday, June 4, 2010

3 Lawak Lagi..Di Malam Hari...

KELAS BI
Ayah : Apasal BI kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la.Bila turn adik jer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

MAYAT
Cikgu : Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

TIRU
Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang?
Seman tulis "Saya tak tahu"dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku
lagi la tak tahu".

Lawak Pak Pandir Beli Durian

Pak Pandir pergi ke sebuah pekan untuk membeli buah durian... lalu dia menghampiri seorang penjual buah durian yang merupakan orang asli tempatan...
Pak Pandir : "Bang harga durian ini berapa?"
Org Asli : "yang ini.. sepopit sebiji"

Pak Pandir kebingungan mendengar jawapan dalam bahasa orang asli itu kerana dia tidak memahami berapa nilainya sepopit itu.. lalu Pak Pandir buat-buat tahu dan cuba menawarinya..

Pak Pandir : "Bang.. Boleh kurang sikit tak"?
Org Asli : "Boleh aje, nak kurang berape?
Pak Pandir : "Lahupa.. boleh ya!"


Penjual orang asli itu kebingungan.. lalu bertanya pada Pak Pandir...

Org Asli : "Lahupa itu berapa?"
Pak Pandir : "Cakap dulu.. Sepopit itu berapa?"

Wednesday, June 2, 2010

Kemajuan Sekolah atau Hubungan Keluarga...

Hari ini aku xpuas hati dengan sebuah sekolah.. Apa tidaknya,sekolah tu tetiba je mengajar kelas tambahan time cuti sekolah.. Apa yang aku bengang sekali kenapa waktu cuti sekolah yang mesti dibuat kelas tambahan. Sekolah tu sekolah berasrama penuh dan bebudak sentiasa akan ada kelas prep di waktu petang... Kenapa nak mesti ganggu waktu cuti sekolah. Aku nyaris2 xcident 2 kali kerana asik memikirkan hal ini sahaja. Aku menjadi gangguan emosi bila fikir hal ini dan ini sahaja aku dapat lepas kan untuk menghilangkan tekanan dalam perasaan aku tu. Esok aku kena berjalan jauh lagi.
Aku dapat mengagak ini mesti ada kena-mengena dengan prestasi sekolah yang kononnya kena dijaga...Alasan yang akan diberikan sudah semestinya pelajaran adalah perkara terpenting didalam kehidupan kerana ianya akan menjamin masa depan hidup...c'mon la... Jgn la pikir sebelah pihak jer. Klu pikir pasal reputasi sekolah je mmg la korang betul. Sapa yang nafi pelajaran penting dalam kehidupan. Tapi harus juga diingat bahawa kekeluargaan juga penting. Budak yang duduk diasrama,harus mempunyai masa juga dengan keluarga. Bersosial dengan keluarga adalah satu ibadah yang dituntut didalam agama.
Guru juga mempunyai keluarga, ada yang berkahwin jarak jauh demi tugas dan mencari rezeki. Peluang bersama keluarga agak terhad berbanding dengan yang duduk bersama. Andai duduk bersama,kemungkinan anak2 mereka berada jauh di sekolah atau kolej. Hanya dengan cuti sahaja mereka dapat bersosial dengan keluarga. Andai perkara seperti ini belaku sentiasa...bila agaknya kita dapat bersosial dengan keluarga apatah lagi masyarakat.
Kita sering berkata-kata di kedai kopi bahawa remaja sekarang begitu ramai rosak akhlak... punca sudah pasti mereka akan saling tuduh menuduh...sekolah dan ibubapa. Rempit, dadah bohsia dan gejala2 lain terjadi semua adalah disebabkan kekurangan sosial bersama keluarga. Sekolah mengambil kesempatan untuk memberi ilmu kepada anak2 bangsa, anak2 sendiri berkurung didalam bilik dan sering bersosial dengan kekawan. Cuba lihat kebanyakan rempit, lumba haram kereta, bohsia dan lain2 kebanyakan daripada ibubapa yang tidak sempat untuk mengambil tahu hal2 anak2 mereka di rumah. Bagaimana nak ambil tahu, sekolah mengambil masa terlalu banyak hingga tiada masa untuk berbual dirumah.
Contoh pengambilan masa :
1. Kerja sekolah diberi sehingga tiada masa ruang berehat langsung @ untuk mengulang kaji pelajaran.
2. Masa sekolah telah pon habis pada kul 2 ptg, campur kelas tambahan sampai kul 5, mlm buat kerja sekolah, masa untuk membaca @ belajar Al-quran bila nyer pulak. Masa bersama keluarga dimana? Esk awal pagi da sekolah balik, klu ada masa ruang waktu hari lain sukan la itu la ini la...
3.Time cuti sekolah seminggu dua pon nak amik juga ke? Time itu kenduri kendara keluarga, bercuti bersama keluarga dan aktiviti2 lain..betul la ada cuti minggu, apa ibubapa ni mesti ke cuti time tu...ibubapa kena cari rezeki untuk keluarga, kekadang kena OT la,program la pastu bila nye nak bersama anak2 dan isteri.

Kepada cikgu2 yang berpangkat dan mempunyai kuasa tu, sila la pikir balik sebelum buat keputusan...jgn sampai jadi "BODOH" dalam buat pertimbangan. Klu rasa rajin sgt nak buat kelas ke apa ke...ko bukak tuisyen pastu yang mana yang ingin dapat lebih tu dia p cari ko. Bukan wat paksaan macam ini. Tanya orang pon tidak, buat jadual ikot sesuka hati. Pikir la sama kita hidup dalam dunia bukan sekadar menuntut ilmu sahaja, banyak lagi pelajar seperti mereka belajar. Kehidupan remaja yang tidak hormatkan ibubapa dan lebihkan kawan bukan hanya ibubapa sahaja bertanggungjawab, malah sekolah yang banyak mempengaruhi pembentukan kehidupan mereka

Daripada :
Khairil_157 MYSAT

Lawak Hari Ini


Tak sah kalau tak share sama korang..lawak lah beb

Amat, Daud dan Budin tersesat di dalam hutan sewaktu memburu. Mereka kemudiannya ditangkap oleh sekumpulan orang asli yang merupakan cannibal.
Sewaktu dihadapkan ke ketua puak cannibal, ketua puak mengatakan mereka tidak akan dijadikan sup dan dimakan jika mereka lepas ujian yang akan diberikan.. Mereka dikehendaki pergi ke dalam hutan dan mencari 10 buah yang sama jenis. Lalu mereka pun pergi la ke dalam hutanbersama2 beberapa orang asli yang akan mempastikan mereka takkan lari.

Amat kembali dan membawa 10 biji buah epal. Ketua puak cannibal itukemudiannya berkata "Kamu dikehendaki menyumbat kesemua buah2 tersebutkedalam lubang bontot kamu tanpa sebarang ekspressi diwajah kamu atau kamu akan dimakan!". Maka bermulalah sesi menyumbat buah epal ke dalamlubang bontot Amat, SATU!!! jerit semua orang-orang asli.Belum sempatepal kedua disumbat, Amat sudah menjerit kesakitan, lalu Amat diikat dan diletak dalam kawah besar untuk direbus jadi sup.

Daud pula kembali membawa 10 biji anggur. Ketua puak menerangkan perkara yang sama kepada Daud. Daud merasa takdelah susah mana. Dari jauh Amat dari dalam kawah mendengar orang-orang asli menjerit SATU!!! DUA!!!! TIGA!!! EMPAT!!! LIMA!!! ENAM!!! TUJUH!!! LAPAN!!!!, tiba-tiba Amat terdengar Daud ketawa terbahak-bahak.

Beberapa minit kemudian Daud diletakkan bersebelahan Amat dalam kawah besar."Weiii yang ko gelak apehal???... ko dah nak lepas tadi dah!!" bentak Amat kepada DaudDaud jawab "takleh tahanla beb...tengah aku relax2 sumbat anggur tiba2 Budin balik bawak durian 10 bijik"..

p/s : Kalau tak de senyuman terukir mmg korang hati batu la..
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...