Followers

Tuesday, April 17, 2012

Lagi-lagi kes PTPTN

Salam semua...
Tadi aku baru baca sebuah artikel tentang PTPTN ni yang mana menteri Pengajian Tinggi Malaysia suruh bayar balik PTPTN yang semua pelajar pinjam tu... Klu dah sibuk sangat nk bantah PTPTN. Yang aku heran tu semasa belajar apsal la semua nk pinjam dari PTPTN. Semua kan dah tahu klu pinjam ngan PTPTN tu kena byr balik dengan faedahnya sekali...Faedah itu pon sbb dah ramai yang xbayar kan... Masa nk belajar dulu kan senang klu pinjam ngan pak sedara korang... xde la susah-susah nk kena bayar balik kan... kan pak sedara korang tu, mesti diorang leh je pejam mata klu korang tak nak bayar... apsal korang p pinjam ngan PTPTN. Tak pon korang yang kat kampung tu pi pinjam ngan JKKK korang, acu cuba try tanya diorang nk bagi pinjam ke x... Ada diorang bagi duit tu kat korang untuk sambung belajar.... Klu xsilap aku la kan, kan kalau korang ni perform dalam studi kan Pinjaman jadi biasiswa, korang belajar la betul².. xde la nak kena bayar kan? ni x... dah la belajar malas... pointer pon 2.00 jer... pastu sibuk la nk itu nak ini... orang dah bagi duit soh belajar tu pown dah patut syukur satu rahmat tok pelajar yang bergelar mahasiswa ni... bila abih belajar, dah kerja gaji 2-3 ribu xleh pulak nk bayar PTPTN... keta boleh lak beli.. berbini berlaki boleh pulak... buat loan sana-sini hutang lama xleh bayar... eeee ape dar... kesian la generasi bawah nk pinjam pulak, diorang pown nk belajar jugak, jgn jadi bodo la nk buat demo sana-sini... klu dah ada duit sgt nk sekolah pakai duit sendiri... jgn susahkan orang lain yang dok nak pakai PTPTN tu... mcm aku blaja tanpa PTPTN... kan senang... xde nk wat buat demonstrasi bagai tok mansuh itu ini... Satu lagi pikir... klu PTPTN xwujud korang ada duit ke nk blaja der.... ?? Mmg la faedah itu yg menyebabkan isu, tp apsal korang p juga sua kepala kat situ... nk cerita halal haram salah betul, nk tny gak... korang tu wat tindakan betul ke pi pinjam kt situ... bukan hukum dia sama bersubahat dalam perkara yg haram?? Riba tu haram, peminjam p pinjam menjadikan penggalak kepada PTPTN kan, jadi korang yg pinjam pon salah jugak kan?? selamat berfikir dan selamat beramal.... biar jadi mahasiswa yang cerdik, jgn jadi mahasiswa yang sengal kurang cerdik akalnyer ye...

KaiSHu_HaiKaL

4 comments:

  1. kenapa ade org yang nak menolak perjuangan pendidikan percuma? pendidikan adelah keperluan kot.. siapa lagi sengal der..

    bila ada pihak yg nak ubah kenapa kita tak nak berubah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan xnak berubah... fikirkan bila percuma apa jadi kepada anak bangsa kita.. sekarang mana ada percuma.. kencing pown nk kena byr.. pensyarah peralatan semua nya kos.. sapa yg nk tanggung.. bila xberbayar ni bermacam effect pada anak bangsa..yg paling ketara ialah ramai yg akan belajar main-main... dulu orang ramai anak melayu xdapat masuk belajar sbb xde kewangan... sekarang sbb PTPTN lah kita dapat belajar... klu rasa PTPTN tu xperlu jangan ambil... dah ambil xnak byr.. pastu soh mansuh pulak... hutang burn mcm tu.. perjuangan apa mcm tu.. hutang org dgn ko RM30,000 sorang pastu ramai-ramai minta ko burn hutang tu... ko agak2 ko bg x? Klu xnak byr hutang jgn berhutang .. yg ko p amik PTPTN dulu wat pe? Cuba jawab yg tu dulu... ko galak kan diorang bg hutang.. ko sama subahat dalam perkara ni... belajar satu keperluan, hutang dgn PTPTN bukan cara dia.. aku blaja xpakai PTPTN pown, sampai degree... hutang wajib dibayar walau tidak dituntut... fikir fikir kan la sengal atau tidak derrr...

      Delete
  2. pada sy PTPTN mmg patot kekal... sdgkan pinjaman pom student2 maseh leka...inikan pulak bila percuma....

    ReplyDelete
  3. setuju dengan Nur Nadia... Zack apsal ko nk PTPTN mansuh ek? Pelik aku...

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...