Followers

Monday, July 16, 2012

Iktibar Kepada Semua

"Tersentuh. Perlu selalu bercerita dengan anak-anak. Kisah-kisah yang membina keimanan."

Tentang seorang anak perempuannya yg berumur 7 tahun...

Dia seorang yg miskin..tapi sgt menjaga agama,di rumahnya tiada tv tp yg ada cuma pembacaan hadis dan kisah2 sahabat nabi saw..dia seorang pendakwah tnpa gaji yang berdakwah ikhlas dgn wang sendiri..

Tiap hari dia hantar anak perempuannya ke sekolah dan berikan wang saku...anaknya terima dgn senyuman dan ciuman pada bapanya...

Pada satu hari,bapanya ingin keluar berdakwah ke satu tempat yg agak jauh,tapi duitnya tak cukup utk dia tinggalkan nafkah pada anak isteri sepeninggalannya dan juga belanjanya sendiri ketika berdakwah....dia mulai runsing dan berbincang dgn isterinya,tanpa dia sedar,anak kecil nya tu terdengar perbualan mereka...

Lalu dia datang dgn sejumlah wang yg agak byk dlm sebuah bekas dan serahkan pd bapanya sambil berkata,

'abi, ni nana bg hadiah kt abi,abi buatlah belanja keluar dakwah....'

Dia terkejut lalu bertanya:

'dari mana nana dpt byk duit sebanyak ni?'

Anaknya menjawab..

'ni duit belanja yg abi bagi setiap hari.... ^_^ (dgn snyuman ceria)...'

Maka dia bertambah terkejut dan bertanya..

'habis tu,nana makan apa kat sekolah??????'

Anaknya menjawab...

'nana tahu,abi x byk duit,nana juga faham,agama tu penting,sbb tu nana simpan smua duit yg abi bagi dlm satu bekas,nana kumpul smua sbb nk bg kat abi supaya abi gunakan duit tu di jalan Allah...abi jgn lah risau,nana teringin sgt nak jadi mcm fatimah,khadijah,sumayyah yg mcm abi dan ummi critakan pd nana tiap2 malam tu...tapi nana kan kecik lg,nana x mampu bjuang mcm diorang..ini je yg nana mampu korbankan utk agama...tiap hari kan,nana kat sekolah,bila nana lapar je,nana akn minum air paip...abi jgn lah risau...^_^ '

Maka umi dan abinya pun menangis laju..teresak2....
Syukur yg teramat kerana dikurniakan anak yg masih kecil tp faham agamanya tinggi seperti wanita2 yg ditarbiah Rasulullah S.A.W...

Skrg hisab diri kita?

Apakah kita seperti mereka yg ditarbiah oleh Rasulullah S.A.W?
Atau kita seperti mereka yg ditarbiah yahudi,nasrani,barat?

✿ Mari berubah jadi baik..
~lala.. biar pedas sampai kebas, mati itu pasti jadi hidup biar bererti
~Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie. Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada.

1 comment:

  1. sedihnye . . alhamdulillah, dia dikurniakan anak yg sangat memahami .

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...