Followers

Monday, July 23, 2012

Nafsu Ramadhan

Bulan Puasa... besar ertinya klu nk diceritakan di sini... hikmah berpuasa adalah untuk kita sama-sama mengenal erti kelaparan, kesusahan orang lain yang tidak mempunyai makanan dan untuk mengawal nafsu kita. Nafsu ada banyak pengertian dimana kebanyakan dari kita apabila bercakap pasal nafsu akan bercerita tentang hubungan kelamin semata... tidak hanya itu wahai kawan-kawan sekalian. Nafsu ini banyak kategori dia dan salah satunya ialah nafsu berbelanja...

Didalam bulan ramadhan yang mulia ini, kita akan banyak berbelanja, yang mana makanan kita akan beli secara berlebih-lebihan sehingga tidak habis dimakan dan makanan akan dibuang. Ini tidak mencapai objektif dibulan ramadhan yang mana mendidik kita untuk mendidik nafsu dari segala segi, baik berbelanja sehingga kepada beribadat. Kita hanya tahu lapar dan dahaga tetapi ketika membeli makanan kita sudah lupa akan orang-orang miskin yang mungkin tidak ada makanan untuk berbuka. Anak-anak mereka mungkin sedang kelaparan, sedang kita kenyang sehingga tidak habis dimakan makanan berbuka tadi.

Bagi penulis, ini adalah tanggung-jawab tok penghulu kampung, ketua-ketua Flat dan ketua-ketua kawasan memantau orang-orang islam yang fakir miskin ini, dan hebahkan kepada masyarakat supaya masyarakat sama-sama dapat membantu mereka yang kesusahan. Penulis pernah mendengar rungutan masyarakat setempat yang mana mereka tidak tahu fakir miskin yang ada disekitar mereka, begitu juga dengan penulis sendiri juga tidak tahu yang mana yang dikategorikan sebagai miskin @ fakir miskin. Penghulu @ ketua kawasan perlu mengambil inisiatif untuk mendapatkan maklumat fakir miskin ini dan sebarkan kepada masyarakat supaya nasib mereka juga terbela dan boleh menikmati nikmat yg sama dengan kita. Ramai yang ingin membantu tetapi tersekat oleh kesombongan politik, hinggakan meninggalkan ISLAM yang patut menjadi keutamaan.

Penulis tidak salahkan politik, dan politik ini sebenarnya bagus klu digunakan dengan betul, tetapi apaa yang penulis lihat sekarang ini politik Malaysia menjadi agak kucar kacir. Disebabkan mereka yang taksub dengan politik sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka. Tanggungjawab mereka akan kembali apabila mengundi telah tiba. Sebelum itu hilang entah kemana... Sepatutnya mereka yang dipilih ini perlu mengambil tahu semua masyarakat walaupun yg dijaga itu kita tahu dia yang melawan kita dahulu, dalam masa 5 tahun selepas dipilih, ambil tahu dan hapuskan kemiskinan dikalangan masyarakat melayu ISLAM. Itu yang sepatutnya... lebih-lebih lagi dibulan ramadhan yang mulia ini.

Didalam masyarakat ISLAM, kita tiada istilah KAYA MULIA, MISKIN HINA.... Mulia dan hina disisi Allah S.W.T adalah berdasarkan ketaqwaan kita terhadap Allah. Tetapi kita didalam masyarakat MELAYU terbalik sedikit dimana KAYA dimuliakan, MISKIN dihina2... kan sampai kan didalam lagu raya pown ada disebut perkara ini...

Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung duka
Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung duka

( korus )
Hari raya orang bersuka
Melawat sanak dan saudara
Tapi aku miskin hina
Berselubung duka

Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung duka

( korus )
Mereka berpakaian indah
Serba-serbi semuanya mewah
Aku saja sedih hati
Pakaian pun tak berganti

Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung duka

Mcm ne perkara ini boleh berlaku, di hari raya kita sebenarnya perlu bergaul dan saling bergembira... Tiada beza antara kaya @ miskin... Yang miskin dibantu, Yang kaya membantu... Yang kaya belum tentu akan kaya sentiasa... yang miskin belum tentu dia miskin, yang miskin hanya cukup mkn pakai harian tetapi tidak berhutang sana sini... yang kaya berhutang sana sini kemudian muflis... jadi sapa lagi miskin? xde bezakan? yang kaya makan nasi yang miskin pown makan nasi jugak kan? ke yang kaya makan kipas angin @ aircond.... xkan? So penulis menyerulah kepada mereka yang ada duit sedikit sebanyak tolonglah mereka yang kurang berpendapatan tu supaya dapat merasa apa yg kita rasa... Ingtlah untuk kita menjadi kaya @ lebih kaya dan lebih mulia adalah dengan amalan bersedekah dan yang paling afdal untuk disedekahkan adalah benda yang paling kita sayang, bukan benda yang paling kita tidak suka... Wallahua'lam....


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...