Followers

Tuesday, June 19, 2012

Pelik Betul

Pada hari sabtu yang lepas penulis ada pergi sebuah kenduri sedara dekat area perak... Kawasan perak al-maklumlah ada ramai orang india dan mengamalkan agama mereka kan? Kemudian penulis pergi parking kereta dekat la dengan sebuah kuil diorang ni... Penulis terperasan sesuatu dekat kuil mereka ada seekor lembu yang dibuat dengan patung dan juga orang yang bertangan enam tu... sebelah itu juga ada la orang membela lembu dekat dengan kuil itu...

Apa yang menjadi kehairanan penulis, mcm ne diorang leh terfikir nak jadi kan lembu itu sebagai tuhan yang melindungi mereka? klu bukan tuhan pown, nk jadi sebagai guardian pown dah menjadi pelik... Apa yang peliknya, lembu sebelah kuil tu pun orang yang jaga, orang yang bawa dia pergi tempat berumput, klu lepas entah kemana-mana dia pergi dan boleh dibunuh atau disembelih dan dimakan. Maksudnya lembu tu xleh nak jaga diri sendiri. Macam mana dia nak jaga orang?

Kenapa penulis kata begitu adalah penulis perhati banyak patung lembu diletakkan dirumah-rumah mereka menandakan sebagai makhluk suci.. klu lembu tu suci kita sebagai manusia yang boleh berfikir dan berkata-kata ni lagi hina la dari lembu x gitu?

Sebagai seorang muslim kita wajib percaya dengan adanya Allah S.W.T. dan ramai juga yang bukan muslim ni mempertikaikan klu Allah tu wujud dan benar, bagaimana Allah dan cuba gambarkan.. Kita orang muslim yang kurang pengetahuan tentu tidak boleh jawab kan? Nak gambarkan Allah mcm mana, itu diluar bidang kuasa dan menjadi syirik klu kita cuba gambarkan Allah dengan makhluk yang ada... tp jawapan untuk itu adalah senang kerana ulama-ulama terdahulu sudah menjawab lama dah pertanyaan tersebut... Kita ambil kita menyedut Oksigen untuk hidup secara sainsnya, dan kita percaya oksigen itu wujud. Cuba kita gambarkan dan jelaskan oksigen itu berbentuk bagaimana? Bulat segitiga atau segi empat? tidak boleh kita gambarkan dan kita tetap percaya oksigen menyebabkan kita boleh bernafas. Begitu juga Allah yang mana kepercayaan kita terhadap Allah wujud melalui agama dan mengamalkan amal maaruf nahi mungkar....

DAN AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN AKU BERSAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH DAN ISLAM ITU AGAMAKU, KAABAH ITU KIBLATKU, AL-QURAN ITU IMAMKU, DAN SOLAT ITU KEWAJIBAN KU, SEKALIAN MUSLIMIN SAUDARA KU DAN HIDUP MATIKU DIATAS KALIMAH "LAA ILLA HAILLALLAH"....

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...